همگام با چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری

نمازی زاده: حوزه هنری، مروج گفتمان انقلاب اسلامی است

مدیركل امور دولت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان كرد: فعالیت حوزه هنری به گونه ای است كه عدم تمركز و توزیع عادلانه فرصتها در كشور را شاهدیم.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، احسان نمازی زاده با حضور در چهارمین جشنواره آثار و تولیدات استانی بیان كرد: حوزه هنری نهادی است كه برگرفته و روییده شده از انقلاب اسلامی است و باید مروج گفتمان انقلاب اسلامی باشد كه شكر خدا همینطور است. اتفاق خوبی كه در سطح كشور افتاده و نشانه های آن در جشنواره تولیدات امسال قابل مشاهده است گستردگی فعالیتهای هنری در سطح كشور است.

 مدیركل امور دولت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: شاید در گذشته اگر كسی میخواست فیلم بسازد یا در زمینه هنرهای تجسمی كار كند باید حتما به پایتخت می آمد تا بتواند با اساتید و كارشناسان آن رشته ارتباط بگیرد و در آن رشته هنری پیشرفت كند، در حالی كه الان با همتی كه حوزه هنری انجام داده، این فعالیتها در سطح كشور گسترده است.

وی همچنین گفت: فعالیت حوزه هنری به گونه ای است كه عدم تمركز و توزیع عادلانه فرصتها در كشور را شاهدیم تا اگر جوانی در شهر محرومی هم زندگی میكند این فرصت را داشته باشد كه ظرفیت بالقوه اش را تبدیل به ظرفیت بالفعل كند.

نمازی زاده درباره برگزاری چهارمین جشنواره تولیدات استانی اشاره كرد: برگزاری جشنواره ای كه اغلب رشته های هنری را در كنار یكدیگر داشته باشد، منحصر به فرد محسوب میشود كه محاسن خودش را دارد. البته شاید اگر جشنواره ها را تفكیك شده برگزار كنیم، تخصصی تر و دقیقتر مورد داوری قرار بگیرد ولی جشنواره ای به این شكل تجمیع یافته نیز به آشنایی هنرمندان و تعامل آنها با یكدیگر و همچنین صرفه جویی در هزینه ها منجر میشود.

این مسئول درباره جشنواره ایران آینده نیز اظهار داشت: چشم انداز ایران 1404 بحث مهمی است كه لازم است جدی گرفته شود. مقرر شده است ما در این سال جایگاه اول منطقه را داشته باشیم، از نظر زمانی نیمی از زمان سپری شده اما نتوانسته ایم نیمی از راهی كه ترسیم شده بوده است را طی كنیم. در همین زمینه، حوزه هنری به عنوان یكی از نهادهایی كه در كشور در حوزه فعالیتهای هنری فعالیت میكند لازم است همتی داشته باشد و با زبان هنر این  جریان فرهنگی در كشور را تسریع كند.

وی در پایان تاكید كرد: لازم است نخبگان و نویسندگان دست به دست هم بدهند كه این جریان فرهنگی به مردم منتقل شود و تصویر مناسبی برای كشور ترسیم شده و بر اساس آن گام بردارند. هر فرد ایرانی باید بداند كه در 10 سال آینده باید به كجا برسد تا تجمیع این خواسته های فردی تبدیل به جایگاه واقعی شود كه كشور عزیزمان در سال 1404 باید به آن برسد كه همان دسترسی به قدرت اول منطقه است.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره